WOMB: I ROVESCI DELLA MEDAGLIA DEL 'PIANETA CLONAZIONE' LA PROTAGONISTA EVA GREEN E' CHIAMATA A RACCOGLIERNE I FRUTTI DOLCI-AMARI
Dal 31 AGOSTO - PREVIEW in ENGLISH by JEANNETTE CATSOULIS ("The New York Times" - www.nytimes.com) - Dal Festival del Cinema di Locarno 2010 e dal TIFF (TORONTO INTERNATIONAL FILM FESTIVAL 2010)
(Womb; GERMANIA/UNGHERIA/FRANCIA 2010; Drammatico; 111'; Produz.: Razor Film Produktion GmbH/Inforg StĂşdiĂł/Asap Films/arte France CinĂŠm/ZDF/Arte/Boje Buck Produktion; Distribuz.: Bolero Film)
Cast: Eva Green (Rebecca) Matt Smith (Thomas) Lesley Manville (Judith) Peter Wight (Ralph) IstvĂĄn LĂŠnĂĄrt (Henry) Hannah Murray (Monica) Ruby O. Fee (Rebecca a 9 anni) Tristan Christopher (Thomas a 10 anni) Jesse Hoffmann (Thomas a 5 anni) Natalia Tena (Rose) Ella Smith (Molly) Wunmi Mosaku (Erica) Alexander Goeller (Marc) Gina Stiebitz (Dima) Adrian Wahlen (Eric)
Musica: Max Richter
Costumi: Mariano Tufano
Scenografia: Erwin Prib
Fotografia: PĂŠter SzatmĂĄri
Montaggio: Xavier Box
Effetti Speciali: Norbert Skodock
Makeup: Sabine Schumann
Casting: Shaheen Baig e Jacqueline Rietz
Scheda film aggiornata al:
24 Gennaio 2020
Sinossi:
Rebecca (Eva Green) e Tommy (Matt Smith) hanno una tenera storia dâamore infantile. Molti anni dopo si incontrano di nuovo e la loro attrazione è piĂš forte che mai. Il fuoco della loro passione è però di breve durata, perchĂŠ Tommy muore in un incidente stradale, travolto da un camion proprio davanti agli occhi di Rebecca. La ragazza, straziata dal dolore e incapace di vivere senza di lui, si rivolge al controverso ÂŤDipartimento di replicazione geneticaÂť per farsi impiantare in grembo il clone di Tommy, per poi crescerlo come un figlio. La vita con il piccolo Tommy è colma di gioie e piccoli miracoli. Nellâisolamento di una piccola localitĂ costiera, Rebecca si dedica anima e corpo a questa esistenza 'a due'. Con il passare degli anni, Rebecca non potrĂ sfuggire alle complesse implicazioni della sua decisione. Per quanto tempo ancora potrĂ tenere nascosta la veritĂ a Tommy e ai vicini ficcanaso? RiuscirĂ a proteggerlo dai pregiudizi della gente nei confronti dei cloni? Quando raggiungerĂ lâetĂ in cui sarĂ la copia esatta del compianto amato, come gli spiegherĂ lâinsorgere di sentimenti che lui non potrĂ capire? Le risposte sopraggiungono mentre lei si prepara a raccogliere i frutti dolci-amari del sogno di una vita.
SHORT SYNOPSIS:
A woman's consuming love forces her to bear the clone of her dead beloved. From his infancy to manhood, she faces the unavoidable complexities of her controversial decision.
Commento critico (a cura di JEANNETTE CATSOULIS, The New York Times)
No amount of therapy could fix the central characters in âWomb,â a morally ripe science-fiction tale remodeled as shockingly inert love story. If the 20-odd seconds of blank screen squatting pointlessly amid the opening credits arenât enough warning that youâre in for some seriously sluggish storytelling, then the adoption of a snail as one of the central motifs should drive the point home.
Filmed in Germany on the North Sea coast, the story plays out in an indeterminate time when cloning is apparently commonplace, even if its fruits are treated like outcasts. Itâs difficult to know, because weâre trapped for the duration on a windswept beach where Rebecca (Eva Green) has reunited with Tommy (Matt Smith, the latest incarnation of the Doctor in âDoctor Whoâ), the childhood sweetheart she left a dozen years earlier. A few minutes of screen time and one road accident later, Tommy is no more, and
Rebecca has been artificially impregnated with her expired loverâs tissue.
What follows is a deeply weird study of psychosexual obsession that, backed by Peter Szatmariâs ravishingly salty photography, could have evolved into a fecund exploration of biological ethics. Instead weâre confined to a beach shack where Rebecca and Tommy 2.0 â soon full grown though his mother never ages a day â share pregnant silences and awkward physical contact. Sheâs such a cipher, and her motives so lubricious, that we want to shake her.
Unlike Jonathan Glazerâs similarly themed and hugely superior âBirthâ (2004) â a genuinely creepy dive into lost love and unyielding heartache â this stagnant drama from the Hungarian director Benedek Fliegauf fizzles. But if you have a son approaching 30 who needs a swift kick out of the nest, by all means buy him a ticket. Heâll be gone before you can say, âOedipus.â
Secondo commento critico (a cura di La parola al film)