ANNABELLE: DOPO 'L'EVOCAZIONE- THE CONJURING' TORNANO NEL PREQUEL DI JOHN R. LEONETTI, GLI INVESTIGATORI PATRICK WILSON E VERA FARMIGA. A DARE IL LA AD UN NUOVO HORROR UNA BAMBOLA DI NOME ANNABELLE
RECENSIONE ITALIANA IN ANTEPRIMA e PREVIEW in ENGLISH by SCOTT FOUNDAS (www.variety.com) - Dal 2 OTTOBRE
(Annabelle; USA 2014; Thriller Horror; 90'; Produz.: New Line Cinema/Evergreen Media Group/Creepy Puppet Productions/The Safran Company; Distribuz.: Warner Bros. Pictures Italia)
Cast: Annabelle Wallis (Mia) Ward Horton (John) Tony Amendola (Padre Perez) Alfre Woodard (Evelyn) Kerry O'Malley (Sharon Higgins) Brian Howe (Pete Higgins) Eric Ladin (Detective Clarkin) Ivar Brogger (Dr. Burgher) Geoff Wehner (Vicino) Gabriel Bateman (Ragazzino) Shiloh Nelson (Ragazzina) Sasha Sheldon (Assistente) Camden Singer (Impiegato) Robin Pearson Rose (Madre) Keira Daniels (Giovane Annabelle Higgins)
Musica: Joseph Bishara
Costumi: Janet Ingram
Scenografia: Douglas Cumming
Fotografia: James Kniest
Montaggio: Tom Elkins
Effetti Speciali: Arthur J. Codron (supervisore effetti visivi)
Makeup: Liz Mendoza e Eleanor Sabaduquia (capi dipartimento makeup)
Casting: Jordan Bass e Lauren Bass
Scheda film aggiornata al:
13 Ottobre 2014
Sinossi:
John Form ha trovato il regalo perfetto per sua moglie che è incinta, Miaâuna bellissima e rara bambola vintage che indossa un abito da sposa bianco candido. Ma la felicitĂ di Mia per il dono della bambola durerĂ molto poco.
Durante una notte terrificante, la loro abitazione viene invasa da una setta satanica che attacca violentemente la coppia, lasciandosi dietro terrore e sangue... ed anche molto altro. I membri della setta hanno creato un entità talmente malvagia che nulla delle atrocità commesse quella sera si potrnno eguagliare con la crudeltà di cui è capace la dannata - ...Annabelle.
Commento critico (a cura di ERMINIO FISCHETTI)
Prendete la scarsa necessitĂ di fare un nuovo film horror senza idee, aggiungete che il buon successo commerciale di The Conjuring - Lâevocazione necessitava di un sequel/prequel/reboot/etc., e avrete Annabelle, lâhorror di John R. Leonetti annacquato e giĂ visto. Considerate però che la cosa relativamente buona - ma le buone idee quando non vengono bene usate possono essere doppiamente dannose - è che lâopera in questione è stata costruita per omaggiare tutto quel tardo cinema anni Sessanta sul genere, il massimo della citazione sarebbe il capolavoro di Roman Polanski Rosemaryâs Baby: non a caso anche qui la protagonista è incinta e un demone sembra aleggiare nella sua vita. Prendete poi il fenomeno mediatico scatenato proprio dalla paura instillata con gli omicidi perpetrati nella casa del regista polacco dai seguaci della setta di Charles Manson (citato insieme a qualche frammento di serialitĂ televisiva per contestualizzare il periodo storico), dove persero la
vita, la notte del 9 agosto 1989, la sua giovane moglie Sharon Tate, incinta, e un gruppo di amici. Prendete ancora il feticcio delle bambole, ossessione di collezionisti di ogni etĂ e censo, oggetto di un altro lungo filone di cinema di genere sviluppatosi in particolare alla fine degli anni Ottanta con La bambola assassina (di Jack Bender). Prendete infine la bambola in questione e acconciatela come la Bette Davis in versione kitsch e molto poco materna di Che fine ha fatto Baby Jane?.
Ecco, tutto questo è Annabelle, un film che sulla carta si appropria di letteratura, cinema, cronaca e sottocultura, ma a conti fatti è una baracca intrisa di una banalitĂ sconfortante. Una pellicola che si guarda per noia, anche se ha lâunico pregio di tenere desta in qualche piccola occasione lâattenzione dello spettatore, pur mai coinvolgendolo a pieno perchĂŠ - mi si passi lâorribile espressione inflazionata come
la trama di questo film e che si usava illo tempore - è del tutto telefonatissimo. Anche la ricostruzione dellâambiente lascia alquanto delusi perchĂŠ a tratti sembra di essere piĂš negli anni Novanta che negli anni Sessanta per trucco e parrucco. Peccato sprecare il talento della candidata allâOscar, vincitrice di Golden Globe ed Emmy vari Alfre Woodard, nel piccolo ruolo di una libraia che ha perso una figlia molti anni prima e che sarĂ fondamentale nella risoluzione della trama: troppo esile per giustificare il prezzo di un biglietto al cinema in questo tempo di crisi economica.
Secondo commento critico (a cura di SCOTT FOUNDAS, www.variety.com)
THE DEVIL DOLL WITH THE PIG TAILS, ROSY CHEEKS AND FREAKY COME-HITHER STARE TAKES CENTER STAGE IN A CUT-RATE 'CONJURING' SPINOFF THAT'S MORE WAN THAN WAN.
The scares are cheap but periodically effective in âAnnabelle,â a cut-rate spinoff from James Wanâs superlative haunted-house hit âThe Conjuringâ that (partly) makes up in crude shock effects what it lacks in craft, atmosphere and just about every other department. Designed mainly as a starring vehicle for the eponymous, creepy-as-hell doll (who easily outclasses her human co-stars), this WB/New Line quickie will slake the thirst of die-hard genre fans put out by the abysmal âDracula Untold.â Mere casual fright fans are advised to wait for the proper sequel, âThe Conjuring 2,â due in 2015.
Among the many objects from paranormal investigators Ed and Lorraine Warrenâs cabinet of demonically possessed curiosities that got their closeups in âThe Conjuring,â the indisputable scene-stealer was Annabelle, a pigtailed, rosy-cheeked
wooden moppet who looked like Howdy Doody in drag, or Raggedy Ann after a long night in the wrong part of town. Now, in âAnnabelle,â director John R. Leonetti (Wanâs longtime cinematographer) and screenwriter Gary Dauberman take us back to 1969, when Annabelle was just a normal, ordinary (if still freaky-looking) doll in the collection of a Santa Monica housewife (Annabelle Wallis) and her med-student husband (Ward Horton).
That the wife is named Mia and her husband John is the first of many signs that the makers of âAnnabelleâ have a major jones for âRosemaryâs Babyâ and, by extension, Roman Polanski. This becomes all the more apparent in a grisly sequence exploitatively modeled on the Manson Familyâs Tate-Labianca murders, in which the deranged, Satan-worshiping hippie daughter of Mia and Johnâs next-door neighbors violently attacks the couple in their home (with Satan-worshiping hippie boyfriend in tow), resulting in a kitchen knife being
plunged straight into Miaâs bulging belly. Miraculously, the injured parties survive (the hippies do not), but when Mia returns from the hospital, something doesnât seem quite right around the Good Housekeeping homestead. In particular, something doesnât seem quite right about Annabelle.
In the pantheon of cinematic devil dolls, Annabelle plays a game of inches, changing her position on the shelf or methodically rocking back and forth in a creaky chair, but never full-on running through the house wielding a weapon like the diminutive kewpie doll of Dan Curtisâs 1975 cult classic âTrilogy of Terror,â or Chucky of the âChildâs Playâ franchise (who would sure make a swell beau for Annabelle if he werenât already taken). But no matter: Wherever Annabelle goes, trouble seems sure to follow, in the form of mysteriously slamming doors and malfunctioning appliances (TV, oven, sewing machine), all of which Leonetti milks for every ounce of ominous portent
(though, really, there is only so much one can do with a demonically possessed tin of stove-top popcorn).
Itâs only when Johnâs residency occasions a family move to tree-lined Pasadena that âAnnabelleâ brings out the bigger guns, including imperiled baby carriages, ectoplasmic apparitions and a full-on winged demon, courtesy of makeup effects wizards Greg Nicotero and Howard Berger. Whereas Wan (who takes a producer credit here) is probably the contemporary horror stylist the closest in spirit to the â70s maestros (De Palma, Friedkin, Polanski) âAnnabelleâ canât stop aping, Leonetti (who previously helmed the deservedly forgotten âMortal Kombat: Annihilationâ and âThe Butterfly Effect 2â) is more of a crash-and-grab pastiche artist who rarely moves past superficial homage. Pretty much on cue, a friend-or-foe neighbor rears her head (Alfre Woodard, in the Ruth Gordon part), a God-fearing priest (Tony Amendola, a dead ringer for F. Murray Abraham) arrives on the scene, and a
turntable wonât stop playing The Association singing âCherishâ (used here the way John Carpenter used âMr. Sandmanâ in âHalloweenâ) â before, literally and figuratively, all hell breaks loose.
But when it comes to âAnnabelleâsâ five or six big stinger moments, Leonetti manages to deliver the jolts, and if audiences are sure to head home complaining about how dumb and predictable it all was, many may also find themselves nursing their significant othersâ lightly bruised forearms. In this, Leonetti gets a big hand from editor Tom Elkins and composer Joseph Bishara (âInsidious,â âThe Conjuringâ), whose score is still doing basso profundo backflips even as the end credits are rolling.
Obviously constrained by a small budget, production designer Bob Ziembicki canât hope to replicate the well-appointed period design of Wanâs film (a couple of period cars are about all you get here), while cinematographer James Kniestâs lighting has more in common with the daytime
soaps Mia watches on her fuzzy TV than with Leonettiâs lushly textured lensing on the previous film.