I âRECUPERATIâ di âCelluloidPortraitsâ - RECENSIONE - Nel film corale di Garry Marshall che ruota attorno alla Festa della Mamma, protagoniste Julia Roberts, Jennifer Aniston, Kate Hudson e Britt Robertson tra gli altri - Dal 62° Taormina Film Fest - PREVIEW in ENGLISH by ANDREW BARKER (www.variety.com) - Dal 23 GIUGNO
Grayson Russell (Tommy) Caleb Brown (Mikey) Brandon Spink (Peter) Matthew Walker (Randy il Clown) Hector Elizondo (Lance Wallace)
Musica: John Debney
Costumi: Marilyn Vance e Beverley Woods
Scenografia: Missy Stewart
Fotografia: Charles Minsky
Montaggio: Bruce Green e Robert Malina
Makeup: Kimberly Jones (direttrice generale); Julie Hewett (per Julia Roberts); Whitney James (per Jason Sudeikis); Angela Levin (per Jennifer Aniston)
Casting: Gail Goldberg e Barbara J. McCarthy
Scheda film aggiornata al:
22 Gennaio 2023
Sinossi:
In breve:
Una serie di storie sulla vita di alcune madri nel periodo che precede la Festa della Mamma.
Tipica commedia romantica a stelle e strisce, Mother's Day vuole essere un tributo ad un legame indissolubile: il rapporto madre/figli.
Jennifer Aniston, Kate Hudson, Julia Roberts e Jason Sudeikis sono le protagoniste di una serie di storie intrecciate che esaltano il legame materno spesso conflittuale, ma sempre fortissimo, talvolta folle!
Nella settimana prima della festa della mamma, scopriamo le vite di un gruppo di donne forti, amorevoli e imperfette: da quella divorziata che deve fare i conti con la nuova matrigna dei suoi figli a quella che cerca di trovare la madre naturale. Madri in attesa, single, matrigne, madri gay, madri assenti o lontane, madri di ogni tipo... tutte ci ricordano come ogni madre è, a suo modo, un'eroina.
Il film ci mostra l'impatto, anche involontario, che le madri hanno sulle vite dei loro figli. E' una celebrazione delle madri di tutto il mondo.
Short Synopsis:
Intersecting stories with different moms collide on Mother's Day.
Commento critico (a cura di PATRIZIA FERRETTI)
Può capitare che tra i tanti film da visionare, per qualsivoglia ragione, qualcuno ce lo si perda per strada. E allora si cerca di recuperare appena possibile. Ad attirare, nel Motherâs Day dellâormai compianto Garry Marshall, è indubbiamente il cast, oltre allo stesso regista (Pretty Woman, Appuntamento con lâamore, Capodanno a New York): a cominciare da Julia Roberts, qui al suo terzo appuntamento con Marshall per lâappunto dopo Pretty Woman (tutto un altro livello di film) e Appuntamento con lâamore. E invece la delusione è tanto inaspettata quanto cocente, perchĂŠ Motherâs Day si affaccia appena alla sponda delle tipiche sitcom americane televisive, livello che va di pari passo con la comicitĂ innescata nellâanima festaiola a stelle e strisce, dove anche quando ci sarebbe da piangere non si può, perchĂŠ proprio non è concesso. Tipica commedia romantica americana dunque, Mother's Day vorrebbe essere un tributo al legame indissolubile tra madre e
figli. E con Jennifer Aniston (qui perfettamente a suo agio, sul suo terreno di gioco), Julia Roberts (che con Aniston ha condiviso peraltro la partecipazione alla serie televisiva Friends), la versatile Kate Hudson, e Jason Sudeikis, le aspettative câerano tutte. Tutti protagonisti di una serie di storie intrecciate, nel tentativo di esaltare il legame materno spesso conflittuale, ma sempre fortissimo, talvolta folle! A Margo Martindale tradotta nella madre Flo, toccano peraltro in dote imbarazzanti battute a sfondo sessista e razzista, piĂš inopportune che comiche.
CosĂŹ, nella settimana prima della festa della mamma, scopriamo le vite di un gruppo di donne che, a dispetto delle evidenti difficoltĂ , affrontate nel film a volo dâuccello, si dimostrano comunque forti, amorevoli per quanto assolutamente imperfette: da quella divorziata (Aniston) che deve fare i conti con la nuova matrigna Tina (Shay Mitchell, naturalmente giovanissima e sempre ben poco vestita) dei suoi figli, a quella che
cerca di trovare la madre naturale (la carrierista Miranda di Julia Roberts), solo in extremis. Madri in attesa, single, matrigne, madri gay, madri assenti o lontane, madri di ogni tipo... Un frullatore materno che intenderebbe inneggiare, tra le righe, alla madre come eroina, irrinunciabile figura, anche quando mancante di fatto. Ma una festa di altro genere può sempre rimediare?!
Questo naturalmente nella migliore delle intenzioni, peccato che ne esca fuori un guazzabuglio di persone e situazioni conflittual-caotiche cui il cinema offre la rivincita senza affrontare alcunchĂŠ, se non con unâalzatina di spalla. Un gran bagno nellâacqua di rose, umorismo compreso, per il trionfo della superficialitĂ : evviva la mamma!
Secondo commento critico (a cura di ANDREW BARKER, www.variety.com)
GARRY MARSHALL CRASHES ANOTHER HOLIDAY WITH THIS DISAPPOINTING STAR-FILLED DRAMEDY.
Like the glowing briefcase in âPulp Fictionâ or the final whispered words of âLost in Translation,â the ill-fitting Anna Wintour wig worn by Julia Roberts in âMotherâs Dayâ seems destined to enter the pantheon of great cinematic mysteries. Did some earlier version of the script explain the wigâs presence? Why does no character in the film point out how strange it looks? Did Roberts insist on wearing the wig â a leftover prop from one of her faux films in âNotting Hillâ â as a Brando-esque bit of actorly mischief, or does it hold deeper significance? We may never know the answers to these questions, but pondering them provides some welcome distraction while slogging through director Garry Marshallâs third minor-holiday ensemble comedy, which somehow makes one long for the Hallmark-card half-competence of predecessors âValentineâs Dayâ and âNew Yearâs Eve.â
Atrociously written, begrudgingly acted, haphazardly assembled and never more backward than when it thinks itâs being progressive, âMotherâs Dayâ should at least be able to count on Motherâs Day traffic to boost its box office â or at least it could have, were it not opening 10 days prior.
From the release date to the costuming to the heavy-handed Sprouts supermarket product placement, almost nothing about âMotherâs Dayâ makes much sense. Itâs true that no one ever sets out to make a bad film, but in certain extreme cases â the latter-day works of Adam Sandler, for example â the creeping suspicion that so few people involved in making the film actually cared whether it was any good can be equally demoralizing. Thatâs certainly the case here.
After a brief voiceover from a never-seen character (Penny Marshall) about the daily struggles of motherhood, weâre introduced to an unwieldy cast of upper-class moms
in the Atlanta area, all of whom share some roughly sketched troubles that come to a head in the week before Motherâs Day. The only one who really scans as a harried matriarch is Sandy (Jennifer Aniston), a stressed single-mother of two whose squinty ex-husband (Timothy Olyphant) has just announced his marriage to an airheaded twentysomething (Shay Mitchell).
Sandy commiserates with her constantly-exercising friend Jesse (Kate Hudson), who lives next door to her sister Gabi (Sarah Chalke). Both siblings have been keeping their children and spouses secret from their bigoted Texas parents â Jesseâs husband Russell (Aasif Mandvi) is Indian, while Gabi is married to a woman (Cameron Esposito).
Further off in the filmâs orbit, Jason Sudeikis takes a straight-man role as Bradley, a physical trainer facing his first Motherâs Day without his dead wife (Jennifer Garner, glimpsed in home movies singing karaoke at a military base), and befuddled by his oldest
daughterâs sudden interest in boys and tampons. Elsewhere, Kristin (Britt Robertson) cares for her newborn while tending bar, rejecting the marriage proposals from the babyâs standup comic father (Jack Whitehall) on account of some childhood parental abandonment issues. On the conspicuously childless side of the coin â âDo you have any kids?â âNo. Career,â goes a representative exchange â Roberts and her wig play a cheap-jewelry-hawking Home Shopping Network host, roughly as famous in the Atlanta area as Johnny Carson and Oprah combined.
Given the length of time required to simply introduce the cast, one can forgive Marshall and his team of screenwriters for falling back on easy, well-worn conflicts once the narrative wheels finally get moving. Most end predictably â a wedding, a reconciliation, a moment of clarity, a Digital Underground karaoke session â but a few go careening off the rails. Most unwatchable is the plot strand involving Jesse
and Gabiâs hayseed parents, who pay their daughters a surprise visit. Riding around in an RV, clad head-to-toe in Stars and Stripes and using chicken wings as toothpicks, the two are such ghastly caricatures that the portrayal almost seems unfair toward racist homophobes. Luckily, theyâre cured of their bone-deep bigotry thanks to an accidental Skype session with Russellâs broadly-played Indian mum (Anoush NaVart), who reveals that she too was once as prejudiced as they. Finally, a movie that makes âCrashâ look like âDo the Right Thing.â
On that note, when a film is split between a half-dozen protagonists and set in a city that is 51% black, it really doesnât seem unreasonable to wonder why it couldnât make room for a woman of color or two among the major characters. (Then again, with roles like these, maybe itâs for the best.) Stranger still is the prevalence of the male gaze in
a film about motherhood. No one breastfeeds in âMotherâs Day,â but the camera seems to be angled directly down Anistonâs cleavage in most of her scenes, and one strange sequence sees Hudson spill a glass of water on her shirt just so she can strip down to her bra while changing it. One keeps expecting the mishap to set up some kind of joke, but none arrives â who exactly is this film for?
Save for a few minor ADR issues, the filmâs craftsmanship is fine, and production designer Missy Stewart floods the sets with so much floral greenery that the whole movie might as well take place inside a Motherâs Day bouquet. Itâs hard to fault the cast, given the scraps theyâre forced to feed on, but only Aniston manages to inject any real life into her performance. She even has the filmâs best line: Aghast at her ex-husbandâs suggestion
that their kids spend Motherâs Day with their new stepmom, she shoots back, âYou can have Flag Day!â One just hopes that isnât Marshallâs idea of a sequel.
Perle di sceneggiatura
Bibliografia:
Nota: Si ringraziano 01 Distribution e Marcello Bisceglie (QuattroZeroQuattro)