Dal 2 Febbraio - RECENSIONE ITALIANA in ANTEPRIMA e Preview in English by Owen Gleiberman (www.variety.com)
(Sleepless; USA 2016; Azione, Crime e Thriller; 95'; Produz.: FilmNation Entertainment, Open Road Films (II), Riverstone Pictures, Vertigo Entertainment ; Distribuz.: Notorious Pictures)
Cast: Jamie Foxx (Vincent Downs) Michelle Monaghan (Jennifer Bryant) Dermot Mulroney (Stanley Rubino) David Harbour (Doug Dennison) Gabrielle Union (Dena Smith) Scoot McNairy (Rob Novak) Sala Baker (Benik) T.I. (Sean Cass) Octavius J. Johnson (Thomas Downs) Jamie Hill Fuller (Attrice) Tim Connolly (McFerrin) Steve Coulter (Frazzled Concierge) Chelsea Hayes (Shari) Ric Reitz (Capitano) Richard Nunez (Guerro) Cast completo
Costumi: Kate Abraham, Jim Alan Cook, Andree Fortier
Scenografia: Tim Grimes
Fotografia: Mihai Malaimare Jr.
Montaggio: Robert Rzesacz
Effetti Speciali: Neishaw Ali, Mike Barber, Stas Basko
Makeup: Aurora Bergere, Julie Hewett,Bill Johnson, Bill Myer
Casting: Avy Kaufman
Scheda film aggiornata al:
21 Agosto 2017
Sinossi:
In breve:
Vincent Downs (Jamie Foxx), tenente sotto copertura della polizia di Las Vegas, si ritrova accidentalmente coinvolto nella sparizione di una partita di droga che attira contro di lui l'ira di due boss criminali. Uno di questi, Stan Rubino (Dermot Mulroney), fa rapire il figlio quattordicenne di Vincent (Octavius J. Johnson), promettendo di liberarlo solo dopo la restituzione della cocaina. Vincent inizierĂ cosĂŹ una corsa contro il tempo per salvarlo.
Commento critico (a cura di FRANCESCO ADAMI)
Sleepless - Il giustiziere è un film poliziesco dâazione, diretto dal regista svizzero Baran do Odar, il quale si occupa della realizzazione di questa operazione di remake del film francese Nuite Blanche per il mercato americano. La trama è molto semplice, il tenente Vincent Downs ( Jamie Fox) assieme al suo partner Sean Cass (T.I.), sono coinvolti nella sparizione
di una partita di droga, appartenente a due boss del crimine, Stan Rubino (Dermot Mulroney) e Novak (Scoot McNairy). Rubino venuto a conoscenza del furto per mano di Downs, fa rapire il figlio di questâultimo, per tenerlo in ostaggio, al fine di riottenere il carico di droga e consegnarlo a Novak, il legittimo proprietario. In questo contesto,
lâinvestigatrice Jennifer Bryant (Michelle Monaghan) e il suo partner Doug Dennison (David Harbour) vengono coinvolti nella semplice operazione di Downs per liberare il figlio Thomas (Octavious j. Johnson) e questo fattore stravolgerĂ il piano organizzato che
divergerĂ in una sfrenata guerra di sangue.
Gli aspetti piĂš interessanti della pellicola sono: la ritmica del montaggio e la regia che attraverso scelte di inquadrature e movimenti sollevano il livello qualitativo dellâopera. Tralasciando questi due fattori, la sceneggiatura è carente e non molto diversa da altre opere di genere poliziesco americano, che affrontano tematiche molto simili a quelle narrate in questo lungometraggio. Il regista Baran do Odar, utilizza la macchina da presa come espediente drammaturgico attraverso lâutilizzo di movimenti frenetici per le scene dâazione e statici per i momenti durante i quali si punta lâattenzione
sulla caratterizzazione dei personaggi. Il ritmo e lâazione hanno un ruolo importante cosĂŹ come il susseguirsi delle sequenze in modo dinamico, al punto che lo spettatore viene trascinato nel vivo della storia per tutta la durata del film. Per quanto riguarda lâaspetto interpretativo, mentre Jamie Fox si conferma un ottimo attore capace di interpretare vari
ruoli, un elogio particolare va a Michelle Monaghan, che nei panni di una donna segnata dagli eventi ma tenace, prende parte per la prima volta ad un estenuante combattimento, girato
nel corso di una lunga giornata. D'altra parte, a conti fatti Sleepless â Il giustiziere è un film mediocre, che può essere visionato da tutti coloro che vogliono svagarsi ed essere coinvolti nella pura azione, senza nessun alcun tipo di pretesa stilistica.
Secondo commento critico (a cura di Owen Gleiberman, www.variety.com )
Jamie Foxx plays a Las Vegas undercover agent on the run from cops, drug dealers â and a movie that's all sizzle and no steak.
In âSleepless,â a stylishly hollow crime thriller set in Las Vegas, Jamie Foxx plays an undercover cop named Vincent Downs who is up to his goatee in Big Problems. He and his partner (played by the rapper T.I.) just killed two crooks they shouldnât have, and they also ripped off a more dangerous drug dealer than the one they thought they were working. Vincent is now carrying 25 kilos of cocaine (street value: $7 million) that could get him killed. To secure and retrieve the drugs, Stanley Rubino (Dermot Mulroney), a natty weasel of a casino owner, has kidnapped Vincentâs 16-year-old son, Thomas (Octavius J. Johnson). But since Vincent is supposed to be delivering the kid to a high-school football game, he has to
keep lying to his ex-wife (Gabrielle Union) about the sonâs whereabouts (it beats saying, âUh, sorry, heâs tied up in a kitchen closet somewhereâ). Then thereâs the Internal Affairs agent (Michelle Monaghan) who is sure that Vincent is a dirty cop. Sheâs got plans to expose him, and after he stashes the drugs over a casino menâs-room stall, she goes in there and takes them, removing his only power card.
Vincent is in deep hot water, but thereâs one problem that transcends all the others: Heâs stuck in a movie thatâs such a terse, minimalist litany of cop-movie clichĂŠs, with a script that minces no words because it barely bothers to come up with any, that almost nothing about his situation is very enjoyable. A remake of the 2011 French/Belgian thriller âSleepless Night (Nuit Blanche),â âSleeplessâ is a propulsive thin exercise, âenergeticâ but tedious, the kind of January movie that Jamie
Foxx should have permanently graduated from. Foxx is too good an actor â taut and committed â to phone in his performance, yet that hardly matters, since the whole movie is phoned in. Itâs far from incompetent, but itâs a who-cares? thriller. And thatâs likely to be reflected in an underwhelming box-office performance.
The movie is also not very plausible, in a way that cuts down on its entertainment value; watching âSleepless,â you have to keep dimming your perceptions downward. At one point Vincent poses as a hotel worker, in blue work duds and cap, and heâs got his head down in an elevator, so that Bryant the IA investigator wonât spot him â and then, just like that, he glances up, and she spots him, and the only reason he did it is that the director, Baran bo Odar, thought it made for a cool shot.
In a hotel suite, Vincent
tries to convince Bryant that heâs been working undercover (not for vice but for Internal Affairs), and she refuses to believe him. All of which makes you wonder: Does a dogged IA investigator like Bryant realize that when a fellow officer appears to be doing a drug deal, he might actually be undercover? The talented Monaghan does what she can to keep it real, but itâs a thankless role. Bryantâs pursuit of Vincent is the motor of âSleepless,â yet you watch it thinking: Wow, she really hasnât seen enough cop movies.
Vincent is one stressed-out enforcer, and Foxx makes him lean and mean but a bit haggard, a smooth operator at the end of his tether. He spends just about the entire movie running around with a stab wound in his abdomen, and Foxx, without overstating it, lets you feel the pain. The dusk-to-dawn time frame of âSleeplessâ evokes Michael Mannâs
âCollateral,â the Foxx (and Tom Cruise) thriller from 2004, but this one is staged like itâs trying to be the Vegas-underworld version of a âBourneâ film crossed with âTaken.â There are âexistentialâ fight scenes that crash and spill all over their settings (a hotel kitchen, a spa, a casino nightclub), but mostly thereâs an air of meaningless movement, of the hero improvising his way out of one samey-same predicament after another. There are no layers to any of it.
âSleeplessâ does have a dirty cop, and youâll probably figure out who it is. It also has Scoot McNairy in what may be his best performance as a crooked scuzz since âKilling Them Softlyâ (2012) â though in this movie heâs classier scuzz, a punk Vegas crime-family scion with android eyes whoâs torn between terrorizing others and kowtowing to his big-boss dad. He keeps screaming for his drugs to be returned, and
because McNairy perks up every scene heâs in, you almost start to hope that they will be.