(Le stelle Michelin) "Sono gli Oscar del nostro mondo. Ma, a differenza degli Oscar, possono esserci sottratte, quindi ogni giorno abbiamo qualcosa da perdere. Questo ci sottopone a una tensione costante, per cui dobbiamo sempre dare il meglio. Allo stesso tempo, se non ottieni le stelle, devi comunque capire cosa hai ottenuto... la cucina è un motore, ma il piatto che produce deve essere incredibile. Madre Natura al suo meglio, messa al servizio del lavoro dell’uomo. Insomma, la perfezione".
Lo chef stellato Marcus Wareing
(Burnt; USA 2015; Dramedy; 107'; Produz.: 3 Arts Entertainment/Double Feature Films/PeaPie Films; Distribuz.: 01 Distribution)
Soggetto: Storia di Michael Kalesniko. Il sapore del successo è una storia sull'amore per il cibo, l'amore tra due persone, e il potere di una seconda possibilità .
Casting: Nina Gold, Lorraine Hill, Joe Hopker, Zoe Kettel e Natasha Nikolic
Scheda film aggiornata al:
21 Dicembre 2015
Sinossi:
IN BREVE:
Lo chef Adam Jones (Cooper) aveva tutto; e l’ha perduto.
Rockstar dei fornelli da due stelle Michelin e dalle pessime abitudini, l'ex enfant terrible della ristorazione parigina era famoso per l’improvvisazione estrema alla continua ricerca del brivido nella creazione di esplosioni di gusto. Per aprire un suo ristorante e guadagnare l’inafferrabile terza stella Michelin avrà però bisogno del meglio del meglio dalla sua parte, compresa la bella Helen (Miller).
SYNOPSIS:
Adam Jones is a Chef who destroyed his career with drugs and diva behavior. He cleans up and returns to London, determined to redeem himself by spearheading a top restaurant that can gain three Michelin stars.
Chef Adam Jones (Bradley Cooper) had it all - and lost it. A two-star Michelin rockstar with the bad habits to match, the former enfant terrible of the Paris restaurant scene did everything different every time out, and only ever cared about the thrill of creating explosions of taste. To land his own kitchen and that third elusive Michelin star though, he'll need the best of the best on his side, including the beautiful Helene (Sienna Miller).
delle stelle Michelin, gli Oscar dell'arte culinaria. Ma l'obiettivo è per tutti sempre lo stesso: la ricerca dei più alti livelli in quel che si vuole cucinare. Anzi, la perfezione di una qualsivoglia ricetta. Il punto non è solo mangiare, ma creare qualcosa che abbia un gusto speciale da deliziare il palato: è quel che l'Adam di Cooper chiama 'orgasmi culinari'. Persino Remy, il topolino di Ratatouille - ed ecco un'altra faccia della stessa medaglia - cercava di spiegare il concetto ai suoi 'familiari'. E persino Remy aveva un mentore ideale a Parigi (Gusteau). Proprio come l'Adam di Bradley Cooper (il Jean Luc cui appartiene la massima 'ostriche e mele, il nettare di Dio'). Certo, prima che 'mandasse tutto a puttane'. In effetti il suo è un personaggio con qualche problemino di troppo, peraltro non del tutto alle spalle, che come un boomerang sta tornando indietro a fargli visita: ad
esempio i due scagnozzi cui deve molti soldi. E' dunque davvero acqua passata ormai?! Adam/Cooper ne è convinto. E' convinto che per lui sia arrivato il momento della riscossa, una volta portato a conclusione un periodo di autopunizione a New Orleans, dove ha sgusciato ben un milione di ostriche. Numero che è suonato nella sua testa come la sinfonia del 'ricomincio da capo'. Questa volta non a Parigi ma a Londra. Anche se questo non sarà sufficiente a cancellare i conti in sospeso lasciati a penzolare in sua assenza. L'ombra lunga della memoria di creditori di cui sopra e di truffati, o per meglio dire, villanamente beffati, non tarderà a raggiungerlo. Tra questi c'è ad esempio il Michel di Omar Sy, cui in passato Adam ha assestato un tiro a dir poco mancino, per un episodio di concorrenza sleale di quelli che davvero non si dimenticano.
Per cui, in
questo ennesimo Chef - titolo inflazionato che tende all'anonimato non fosse per la personalizzazione offerta dalla prolissità italiana convertita in Chef - Il sapore del successo - protagonista è un uomo alquanto incasinato prima ancora del cibo, con l'ambizione di raddrizzarsi - e la disintossicazione da alcol e droghe è stato il primo passo - per tornare in pista nel campo della ristorazione e raggiungere la terza stella della guida Michelin. Lo spronano l'ossessione per la perfezione e un bagaglio di esperienza e talento tanto quanto l'arroganza un tantino debordante di cui non riesce proprio a fare a meno: se un piatto non è perfetto si butta, non si serve al cliente. E della sua arroganza, che non di rado va a braccetto con colorite esplosioni di rabbia, ne sanno qualcosa i nuovi dipendenti scelti e raccolti da hoc nei posti più disparati, selezionati a campione sulla prova del nove
del suo palato. I poveri malcapitati si trovano sempre al centro di un tornado e costantemente nel mirino per essere colpiti da schegge di ira furibonda. Un'ira che ferisce e non solo con la grancassa di tutti i piatti e le padelle scagliati sulle pareti dell'ampia cucina dall'incontenibile e perennemente insoddisfatto chef Adam/Cooper. Quel che si dice, un tipo suscettibile, un tantino sopra le righe e decisamente fuori dal pentagramma, in sintonia per lo più solo con le alte temperature di una pentola a pressione. Pressione cui sottopone anche gli stessi dipendenti, tra cui la giovane madre Helene, cuoca verace e, soprattutto, al contrario di lui, aggiornata sui nuovi registri della moderna ristorazione. Una da cui Adam/Cooper avrà molto da imparare e non solo sul piano professionale. Personaggio ben tratteggiato da Sienna Miller, al contrario dei restanti co-protagonisti, compreso il titolare del ristorante in cui lavora lo chef: l'omosessuale Tony
di Daniel Brühl, qui alquanto anemico e slavato. D'altra parte, se Brühl insiste a mantenere più o meno la stessa rotta in ogni mare, rischia di fregiarsi dell'unico 'touch' che più gli si addice: il monocorde. E mentre la dottoressa analista di Emma Thompson ha almeno una sua minima tornitura, non si capisce l'incursione, giusto per un cameo, con cui paradossalmente si fa ricordare - la classe non è acqua! - di Uma Thurman. Un mordi e fuggi di cortesia tanto quanto il ruolo di Riccardo Scamarcio. Salva le forme il collante di una buona sceneggiatura (Steven Knight), ma il resto è poco più di un sottofondo che 'celebra' il protagonista, senza troppe cerimonie. Così come il finale, in cui si scarta del tutto dal trionfalismo tipicamente hollywoodiano, malgrado l'individualismo narcisista abbia ormai ceduto il passo al gioco di squadra: non si gioisce, si persevera.
Secondo commento critico (a cura di JUSTIN CHANG, www.variety.com)
BRADLEY COOPER PLAYS A BAD-BOY CHEF REACHING FOR THREE MICHELIN STARS IN THIS PATCHY AND PREDICTABLE DRAMEDY.
During the worst of his many plate-smashing temper tantrums, Adam Jones (Bradley Cooper), self-styled bad boy of the London culinary world, scolds his fellow chefs for not meeting his brutally exacting standards: “If it’s not perfect, you throw it away!†Applying that logic, we would have to dispense entirely with “Burnt,†a moody-foodie therapy session that follows an increasingly tidy narrative recipe as it sets this one-man kitchen nightmare on a long road to redemption. Although John Wells’ dramedy is energized by its mouth-watering montages and an unsurprisingly fierce lead turn from Cooper, Steven Knight’s script pours on the acid but holds the depth, forcing its fine actors (including Sienna Miller and Daniel Bruhl) to function less as an ensemble than as a motley sort of intervention group. Unlikely to capitalize on its
once-rumored awards prospects or match “Chef’s†indie-breakout status, the Weinstein Co.’s Oct. 30 release might still stir up a favorable arthouse and VOD response.
Even as he’s begun directing his own scripts (“Locke,†“Redemptionâ€), Knight remains one of the busiest screenwriters on either side of the Pond, and here, working from a story by Michael Kalesniko (“Iron Skyâ€), he brings a brisk professionalism to his latest movie about a man’s quest for three Michelin stars (following last year’s “The Hundred-Foot Journeyâ€). Still, there’s something a bit too slick and breezy about the way we’re introduced to Adam, an American expat who became one of the world’s greatest chefs by toiling in one of Paris’ greatest kitchens and is now one of cinema’s greatest a-holes, seeking to redeem himself and his career after the skirt-chasing, substance-abusing meltdown that led to the restaurant’s permanent closure. Years after that spectacular flameout, Adam has dried
out and done his penance in a New Orleans oyster bar, though he still acts like a guy who doesn’t give a shuck as he swaggers into London, determined to take the city’s restaurant scene by storm.
But first, he’ll need the help of his trusty old maitre d’, Tony (Bruhl), who reluctantly hands over his present fine-dining establishment to Adam, though their rocky past still looms over them. Tony is hardly unique in that respect. As he builds up his kitchen dream team, Adam keeps running into old friends and enemies who make annoyingly cryptic references to “what happened in Paris†without ever spelling out exactly what happened in Paris. The returning old-timers include Michel (Omar Sy, “The Intouchablesâ€), a sous chef who’s willing to let bygones be bygones if he can get in on Adam’s new venture, and Italian ex-con Max (Riccardo Scamarcio), whose ill-tempered perfectionism rivals the boss’s
own. Also on hand is an old nemesis, Reece (Matthew Rhys), who now has his own comfortable three-star perch, though he’s aware that it’s only a matter of time before the more talented Adam returns to the top (assuming he can get out of his own way).
Adam taps a few new recruits as well, including David (Sam Keeley), a nervous but talented up-and-comer, and Helene (Miller), a strong-willed chef de partie who gets a Gordon Ramsay-worthy tirade from Adam on the night of the restaurant’s not-so-grand reopening. Naturally, it’s only a matter of time before they kiss and make up, and soon their colleagues are placing bets on how long it will take Adam to bed his one and only female hire. If that quasi-romantic thread and the tough-customer kitchen dynamics seem to nod in the direction of “Ratatouille†— there’s even an all-powerful restaurant critic (played by Uma Thurman
in a two-scene cameo), though she’s mainly on hand to set the plot in motion — the comparisons end there. Far from being a glorious portrait of the artist as a young cook, “Burnt†devolves into an angst-ridden melodrama of relapse and recovery, where no amount of gastronomical window dressing can disguise the familiar spectacle of one very gifted man behaving very badly.
Not that there’s anything wrong with gastronomical window dressing, and what we see here is certainly choice: a casual breakfast of tea-smoked mackerel and bouillabaisse, a child’s birthday cake dappled with pink rosettes, an unidentifiable green amuse-bouche that has “too much tarragon†and looks no less slurpable for it. (Celebrity chefs Marcus Wareing and Mario Batali served as consultants on the film.) Wells, a longtime TV director who proved himself an able big-screen craftsman on “The Company Men†and “August: Osage County,†captures the culinary milieu as well
as its underlying energy: The dishes are shot in tantalizing closeups by d.p. Adriano Goldman and spliced into fluid, delectable sequences by editor Nick Moore, whose cutting mimics the swift, furious movements of an expertly wielded blade.
Knight’s script, too, supplies sharp, glancing insights into this ultra-competitive environment and the killer instinct it takes to succeed, even turning the Michelin quest into a sort of heist caper that continually places Adam and his team (which he models on the warriors from “Seven Samuraiâ€) on high alert. The pressure takes a toll on Helene, who finds herself spending less time with her young daughter (Lexi Benbow-Hart). It also weighs on Adam, who yearns to turn a decent meal into something truly memorable, even mind-blowing, at a time when sous vide machines are all the rage, and his venerable tradition of cooking seems increasingly a thing of the past.
Unfortunately, “Burnt†never rises to
the level of its characters’ ambition, and with the exception of one smart, unpredictable twist, the story increasingly bogs down in perfunctory subplots, including a brief run-in with a mysterious ex-lover (a lovely, fleeting Alicia Vikander) and the thugs who routinely turn up to shake Adam down for drug money. The script treats even the more essential characters not as individuals so much as, well, ingredients — perhaps none more insultingly than Bruhl’s Tony, whose longtime unrequited crush on Adam is resolved with a cheap punchline. All the supporting players, in the end, are forced to serve a basically therapeutic purpose, trying to show Adam that his extreme perfectionism is destroying his capacity for functional human relationships — which makes even the never-unwelcome Emma Thompson seem pretty redundant in the role of an actual therapist.
Cooper, who has played mentally distressed characters with virtuoso intensity (“Silver Linings Playbookâ€) as well as
tactful restraint (“American Sniperâ€), combines a deft, vigorous physicality in the kitchen with a tightly wound verbal dexterity: He knows exactly how to sell an acerbic one-liner like “Apologize to the turbot, because it died in vain,†but also a dreamy sentiment like “I want to make food that makes people stop eating.†You believe him, and much of the frantic human activity swirling around him, without ever quite believing the movie that Wells and Knight have cooked up.
Commenti del regista
"Adam non è un personaggio che a prima vista suscita grande simpatia, ma se ha il volto di Bradley, il pubblico fa il tifo per lui, anche se si chiede se è la scelta giusta. Lui sembra una
persona preoccupata soltanto di se stessa. L’arco narrativo della storia è il passato oscuro di Adam e il fatto di seguirlo mentre lotta per diventare una persona matura, in un momento della vita in cui o diventi una cosa o prendi un’altra direzione. Grazie all’aiuto di Helene e delle altre persone che lo circondano, lui capisce che la vita non significa solo badare ai propri interessi".
Bibliografia:
Nota: Si ringraziano 01 Distribution e lo Studio Lucherini Pignatelli.