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    Home Page > Movies & DVD > The Way Back

    THE WAY BACK: UN’EPICA STORIA DI SOPRAVVIVENZA, DI SOLIDARIETÀ E DI INARRESTABILE SPIRITO UMANO TARGATA PETER WEIR CHE TORNA ALLA REGIA DOPO 'MASTER AND COMMANDER: SFIDA AI CONFINI DEL MARE' (2003)

    PREVIEW in ENGLISH by PETER DEBRUGE (www.variety.com) - Dal Telluride Film Festival 2010 - Dal 6 LUGLIO

    "Il nostro film prende ispirazione dal romanzo di Slavomir Rawicz, 'The Long Walk: The True Story of a Trek to Freedom', che secondo me era una mix meraviglioso tra una storia di prigionia e un racconto di sopravvivenza. Assieme ai nostri personaggi attraversiamo quattro stagioni, 12 mesi e circa 10.000 chilometri, e siamo testimoni del modo in cui le loro personalità e i loro comportamenti vengono influenzati da condizioni estremamente dure. Avere fiducia in se stessi è un requisito indispensabile nei Gulag, ma durante il loro viaggio questi uomini dovranno dipendere l’uno dall’altro e dovranno distruggere il muro che hanno costruito per proteggersi, se vorranno uscirne vivi."
    Il regista Peter Weir

    (The Way Back; USA/EMIRATI ARABI/POLONIA 2010; Drammatico; 133'; Produz.: Imagenation Abu Dhabi FZ in associaz.: con Crispy Films/National Geographic Films/On the Road/Point Blank Productions/Spitfire Pictures; Distribuz.: 01 Distribution)

    Locandina italiana The Way Back

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    Titolo in italiano: The Way Back

    Titolo in lingua originale: The Way Back

    Anno di produzione: 2010

    Anno di uscita: 2012

    Regia: Peter Weir

    Sceneggiatura: Peter Weir

    Soggetto: Dal romanzo autobiografico The Long Walk: The True Story of a Trek to Freedom (Tra noi e la libertà) di Slavomir Rawicz.

    Cast: Saoirse Ronan (Irena)
    Mark Strong (Khabarov)
    Colin Farrell (Valka)
    Ed Harris ((Mr. Smith)
    Jim Sturgess (Janusz)
    Gustaf Skarsgård (Voss)
    Dragos Bucur (Zoran)
    Sebastian Urzendowsky (Kazik)
    Alexandru Potocean (Tomasz)

    Musica: Burkhard von Dallwitz

    Costumi: Wendy Stites

    Scenografia: John Stoddart

    Fotografia: Russell Boyd

    Montaggio: Lee Smith

    Effetti Speciali: Jason Troughton (supervisore)

    Makeup: Maria Stankovich e Yana Stoyanova

    Casting: Lina Todd

    Scheda film aggiornata al: 25 Novembre 2012

    Sinossi:

    IN BREVE:

    Siberia, 1940. Al centro della storia, la fuga di Slavomir Rawicz della cavalleria polacca ed altri sei compagni di prigionia da un gulag (campo di lavoro) siberiano.

    Arrestato e incarcerato dai Russi nel 1939 con l'accusa di spionaggio, Slavomir Rawicz sconta la pena di un anno di durissimo regime di detenzione prima di essere condannato al processo a venticinque anni di lavori forzati in un gulag siberiano. Ma proprio sull'onda di una più che temeraria fuga, in compagnia di altri coraggiosi prigionieri di diverse nazionalità, nella disperata condivisione di estenuanti marce per migliaia di chilometri attraverso ostili territori desertici e montagnosi, Rawicz riscopre il senso dell'amicizia come valore autentico. L'unione fa la forza nell'obiettivo comune di raggiungere il Tibet al fine di ricevere soccorso dai compagni inglesi e poter toccare con mano il miraggio della libertà.

    IN ALTRE PAROLE:

    Una notte del 1940, durante una bufera di neve, sette prigionieri scappano da un Gulag sovietico. Sono uomini liberi, ora, ma sono anche quasi certamente uomini morti … la loro fuga ha poche possibilità di riuscita, perché le terre che devono attraversare sono a dir poco spietate.

    Con poco cibo, nessun equipaggiamento a disposizione e senza avere idea della loro posizione, tantomeno della loro meta, questi uomini si avventurano in un viaggio che gli riserverà difficoltà e tragedie inimmaginabili. Spinti dai soli istinti animali, sopravvivenza e paura, e affidandosi a tratti umani evoluti, compassione e fiducia, vivranno delle esperienze allo stesso tempo profonde e terribili, angoscianti ed estatiche.

    Nel corso della loro vicenda, seguiranno un solo, unico principio: andare avanti, andare avanti, andare avanti …

    SYNOPSIS:

    Siberian gulag escapees walk 4000 miles overland to freedom in India.

    In 1941, three men reach India from Tibet, having walked 4000 miles after escaping a Siberian gulag. The film tells their story and that of four others who escaped with them and a teenage girl who joins them in flight. The group's natural leader is Janusz, a Pole condemned by accusations secured by torturing his wife; he knows how to live in the wilds. They escape under cover of a snowstorm: a cynical American, a Russian thug, a comic accountant, a pastry chef who draws, a priest, and a Pole with night blindness. They face freezing nights, lack of food and water, mosquitoes, an endless desert, the Himalayas, and moral questions of when to leave someone behind.

    Commento critico (a cura di PETER DEBRUGE, www.variety.com)

    After nearly a seven-year absence, director Peter Weir makes his long-awaited return with "The Way Back," an impressive but not especially immersive true story of four POWs who escaped the Siberian Gulags and crossed the Himalayas on foot to freedom. Acquired by Newmarket Films immediately before its Telluride Film Festival debut, this arduous travelogue focuses on the macro (stunning, David Lean-like landscapes) and the micro (countless closeups of blistered flesh) to the virtual exclusion of compelling characters. While the name cast should aid overseas prospects, American auds won't be going out of their way to experience this long, dry slog.

    Weir, who veers from the specifics presented in Slavomir Rawicz's book "The Long Walk: The True Story of a Trek to Freedom" due to controversies surrounding its authenticity, gave himself room to fictionalize the epic journey. But the director clearly finds the voyage more important than the voyagers, doing little to

    dramatically enhance the story's central group of escapees (which includes Jim Sturgess as an alleged Polish spy, Colin Farrell as a Russian mobster, Ed Harris as an enigmatic American and four other nondescript prisoners).

    The film opens in Russia-occupied Poland, late 1939, to find Janusz (Sturgess) being denounced by his wife and sentenced to hard time in a remote Siberian labor camp -- a frozen hellhole where the elements are just as effective as the guns, dogs and fences at discouraging escape. Weir fills these scenes with gritty detail, creating a vivid picture of Gulag life in a relatively short time. Between the bedbugs, bad food and brutal company, it's easy to understand why Janusz would rather risk death on the outside, though Weir has another idea in mind: The protag must survive in order to get back to his wife (despite her betrayal), and the impossibly long journey will

    not end until he can do so (which explains not only the title,

    but also a strange recurring vision of Janusz reaching for the front door of his home whenever things get tough).

    Gathering half a dozen other prisoners, Janusz makes a break for it during a blizzard (we know from an ill-advised opening card that only three will make it as far as India). Driven by "kindness" and a need to forgive, Janusz immediately puts his survivalist skills to use on the outside, fashioning facemasks from birch bark and using tricks from his hunting days to steer them south.

    The Russian guards give chase at first, but only for a few minutes, after which the suspense thaws in favor an all-too-linear account of the 4,000-mile hike. This takes the multinational group (whose conversation alternates between their native tongues and thickly accented English) around a mosquito-infested lake, across the Great

    Wall of China, through the Gobi Desert to Tibet and, finally, over the snow-capped Himalayas.

    Along the way, Weir constantly shows the group hiding in bushes, as if to avoid detection by the communists they pass along the way, but it never feels as if they are in danger of being discovered. With no one in pursuit, the real adversary becomes nature itself, which threatens them with starvation, dehydration, hypothermia and a whole range of incredibly nasty foot injuries the director uses to reinforce the impression of unflinching realism.

    The only person to pay them much mind is a parentless Polish girl ("The Lovely Bones'?" Saoirse Ronan), first seen lurking in the woods. When she begs to join them, the group's grizzled pragmatist (Harris) warns that she will become a liability, while Farrell's character (who resorts to eating bugs at one point) jokes that having more bodies could provide meat

    if things get dire. Fortunately, it never comes to cannibalism, and time soon endears the girl to the group. Despite Weir's efforts to make us care about the characters, the humans are constantly at risk of disappearing against the immensity of their surroundings.

    The bigscreen craves images like those in "The Way Back," but audiences crave a reason to care, and however impressive specific scenes may be (crossing a sheet of thin ice and chasing a desert mirage stand out), for such a singular story, the film doesn't feel particularly unique. "Mongol" managed to out-Lean "The Way Back" on the same turf (offering Genghis Khan as our point of entry), while true cons-on-the-run thriller "Van Diemen's Land" told of an even more harrowing cross-country trek set in Weir's native Australia.

    The roles not designated to stars (namely, an artist and a comedian in the group) often blur together, while the

    others keep their feelings hidden from one another. Harris' "Mr. Smith" and Janusz both have deep-seated motives for survival, which Weir doesn't reveal until too late.

    Pressbook:

    PRESSBOOK ITALIANO di THE WAY BACK

    Links:

    • Peter Weir (Regista)

    • Ed Harris

    • Colin Farrell

    • Saoirse Ronan

    • Mark Strong

    • Jim Sturgess

    • THE WAY BACK: IL NUOVO VIATICO DI PETER WEIR NEL CUORE DI UN'IMPERVIA NATURA TRASUDA UNA INEDITA SPIRITUALITA'. Dal 6 Luglio al cinema (Anteprime)

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